CONFIGURAREA CADRELOR DE REMITERE DE DATORIE ŞI DECĂDERI ÎN LUMINA PREVEDERILOR DIRECTIVEI PRIVIND RESTRUCTURAREA PREVENTIVĂ
ABSTRACT
The objectives established by the Directive in relation to procedures concerning discharge of debt and disqualifications aim at blurring the differences between national laws, by implementing a set of principles meant to harmonize the current regulatory framework. This approach also aims to increase the efficiency of the existing procedures, by adopting measures that make the rescue mechanism of honest entrepreneurs more viable and operational. The Directive requires Member States to establish legal frameworks that give insolvent entrepreneurs the opportunity of having a full discharge of debt within a maximum of 3 years. After the expiry of the period preceding the discharge of the debt, the insolvent entrepreneur may not be subject to a disqualification from taking up or pursuing a trade, business, craft or profession on the sole ground of its insolvency. Granting the benefit of discharge of debt, as well as the cessation of disqualifications, must operate automatically, without the need for intervention of a judicial or administrative authority. Recognizing the importance of preserving particular elements in national laws, the Directive admits the possibility of establishing derogatory provisions from the guiding principles regarding the benefit of discharge of debt and decay, by restricting access and by providing for longer periods for obtaining a full discharge of debt or longer disqualification periods.
KEYWORDS: discharge of debt • disqualifications • second chance • preventive restructuring
• increased efficiency
- Necesitatea armonizării cadrului legislativ în materie
Insecuritatea şi fragilitatea cadrului economic ce caracterizează scena pieţei unice în ultimii ani creează pericolul ca întreprinzătorii care exercită o activitate economică sau meşteşugărească ori care activează independent ca liber‑profesionişti să se confrunte cu riscul de a deveni insolvenţi. Acest fapt se poate datora nu neapărat propriei culpe, ci datorită interdependenţei în care se găsesc cu alţi parteneri de afaceri, care poate duce la contaminarea lor cu flagelul insolvenţei. În acest context, importanţa instituirii unui cadru de reglementare coerent şi armonizat este mai mult decât necesară, pentru a se constitui într‑o barieră în calea propagării efectului de domino al insolvenţei.
Studiile de impact întreprinse de către organismele europene au relevat existenţa unor diferenţe pregnante în structura legislaţiilor statelor membre în materie de remitere de datorie şi decăderi, ceea ce a condus la formularea unor propuneri de armonizare a acestora, în vederea evitării consecinţelor nefaste generate de aceste discrepanţe. Între problemele cele mai grave pe care îşi propune să le eradicheze demersul de aliniere a reglementărilor se evidenţiază tendinţa de eludare a prevederilor legale normal competente, prin deplasarea artificială a punctelor de legătură operante în materie de insolvenţă. Ineficienţa cadrelor naţionale pentru remiterea de datorie şi decăderi face ca întreprinzătorii supraîndatoraţi sau insolvenţi să fie nevoiţi să se stabilească în alte jurisdicţii pentru a o putea beneficia de un nou start într‑o perioadă rezonabilă ori de condiţii mai atrăgătoare la remiterea de datorie. Această operaţiune de deplasare implică însă suportarea unor cheltuieli suplimentare considerabile atât de către întreprinzătorii debitori, cât şi de creditorii acestora, care doresc să îşi recupereze creanţele.
Discrepanţele între procedurile de remitere de datorie se traduc în costuri suplimentare pentru investitori atunci când aceştia evaluează riscul ca debitorii să se confrunte cu dificultăţi financiare în unul sau mai multe state membre sau riscul investirii în afaceri viabile cu dificultăţi financiare, precum şi al costurilor suplimentare de restructurare a unor societăţi care au sedii, creditori sau active în alte state membre.
Îndepărtarea obstacolelor rezultate din diferenţele dintre dispoziţiile legale şi procedurile naţionale referitoare la remiterea de datorie şi la decăderi le va permite întreprinzătorilor insolvenţi sau supraîndatoraţi care sunt oneşti să beneficieze de o remitere completă de datorie după scurgerea unei perioade rezonabile care să le permită, astfel, o a doua şansă.Divergenţele dintre legislaţiilor statelor membre în ceea ce priveşte procedurile de remitere de datorie conduc şi la apariţia unor condiţii inegale de acces la creditare şi a unor rate inegale de recuperare în statele membre[i].
Armonizarea normelor în domeniul remiterii de datorie şi decăderilor va contribui la buna funcţionare a pieţei interne, în general şi a uniunii pieţelor de capital, în particular, precum şi la menţinerea şi crearea de locuri de muncă. Prin estomparea diferenţelor de tratament juridic se va asigura şi exercitarea dreptului la libera circulaţie a capitalurilor şi la libertatea de stabilire. Reducerea diferenţelor menţionate va crea astfel un plus de transparenţă, de securitate juridică şi de previzibilitate pe întreg teritoriul Uniunii.
- Implementarea unor principii care să asigure efectivitatea procedurii de remitere de datorie
Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă[ii], remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie (Directiva) are drept obiectiv instituirea unui cadru armonizat de reglementare, prin adoptarea în legislaţiile statelor membre a unor concepte de bază unitare, fără ca aceasta să implice estomparea diferenţelor specifice fiecărei jurisdicţii. Intrarea în vigoare a Directivei atrage invariabil necesitatea adaptării legislaţiilor naţionale în materie de insolvenţă, inclusiv în ceea ce priveşte configurarea cadrelor de remitere de datorie şi decăderi.
În sensul Directivei, prin „remitere completă de datorie” se înţelege faptul că executarea silită a întreprinzătorilor pentru datoriile acestora care pot fi remise restante este împiedicată sau că datoriile restante care pot fi remise ca atare sunt anulate, ca parte a unei proceduri care ar putea include o valorificare a activelor sau un plan de rambursare sau ambele, conform art. 2 alin. (1) pct. 10 din Directivă.
Diferenţele dintre normele naţionale ale statelor membre referitoare la acordarea unei a doua şanse întreprinzătorilor oneşti vizează, în special, durata perioadei premergătoare remiterii de datorie şi condiţiile în care aceştia obţin remiterea de datoriile acumulate în cursul activităţii lor comerciale. Astfel, durata prevăzută în legislaţia multor state membre – după care întreprinzătorii insolvenţi, dar oneşti pot să obţină remiterea de datorie pentru a se redresa – depăşeşte termenul recomandat de trei ani. Durata excesivă a procedurilor de remitere de datorie din mai multe state membre este un factor important care stă la baza unor rate scăzute de recuperare şi care îi descurajează pe investitori să desfăşoare activităţi comerciale în jurisdicţiile în care procedurile riscă să fie prea îndelungate şi nejustificat de costisitoare. Perioadele mari de valabilitate ale ordinelor de decădere care deseori însoţesc procedurile soldate cu remiterea de datorie sunt descurajante, întrucât creează obstacole în calea libertăţii de a iniţia şi a desfăşura o activitate de întreprinzător independentă. Obstacolele ce decurg din perioadele lungi de valabilitate ale ordinelor de decădere legate de insolvenţa sau supraîndatorarea unui întreprinzător inhibă spiritul antreprenorial.
În plus, stigmatul social, decăderea întreprinzătorilor din dreptul de a demara şi de a desfăşura activităţi antreprenoriale şi incapacitatea continuă de a‑şi plăti datoriile constituie importanţi factori de descurajare pentru întreprinzătorii care doresc să înfiinţeze o întreprindere sau să beneficieze de o a doua şansă, deşi este dovedit faptul că întreprinzătorii care au devenit insolvenţi au mai multe şanse să aibă succes a doua oară[iii].
Într‑adevăr, practica a demonstrat că reinserţia pe piaţa a întreprinzătorilor care au eşuat în afaceri este benefică întregii economii, deoarece aceştia au dobândit expertiză pe baza experienţei acumulate, fie ea chiar şi una soldată cu un eşec. În măsura în care intrarea în insolvenţă nu le este imputabilă, debitorii merită să beneficieze de o a doua şansă pentru a putea valorifica în parametri optimi învăţămintele acumulate. Pentru a se produce acest efect util, remiterea de datorii trebuie să se facă într‑o perioadă de timp rezonabilă, care să le permită reintrarea în circuitul economic, prin demararea afacerii, fără povara datoriilor reziduale.
Prin fluidizarea procedurii de iertare de datorii se conferă posibilitatea investitorilor de a efectua o evaluare mai exactă a riscurilor pe care le implică operaţiunile de finanţare. Un alt beneficiu pe care îl aduce creşterea efectivităţii procedurii remiterii de datorii este responsabilizarea debitorilor în privinţa stabilirii nivelului de îndatorare la cote cât mai scăzute.
Din aceste considerente, se recomandă adoptarea unor măsuri de reducere a efectelor negative pe care supraîndatorarea sau insolvenţa le are asupra întreprinzătorilor, în special, prin autorizarea unei remiteri complete de datorie după scurgerea unei anumite perioade şi prin limitarea perioadei de valabilitate a ordinelor de decădere emise ca urmare a supraîndatorării sau insolvenţei unui debitor[iv].
- Disponibilitatea cadrelor de remitere de datorie
Statele membre au libertatea să decidă cum să se obţină accesul la remiterea de datorie, inclusiv posibilitatea de a impune debitorului solicitarea remiterii.
În cadrul procedurilor care includ un plan de rambursare, o valorificare a activelor sau o combinaţie a acestor două opţiuni, ar trebui să fie disponibilă o remitere de datorie care să asigure eliberarea completă de obligaţii, conform exigenţelor art. 20 alin. (1) din Directivă. În punerea în aplicare a respectivelor norme, statele membre pot alege între respectivele opţiuni.
Prin plan de rambursare se înţelege „un program de plată către creditori a unor cuantumuri specifice, la anumite date, de către un întreprinzător insolvent, sau un transfer periodic către creditori a unei anumite părţi din venitul disponibil al întreprinzătorului în cursul perioadei premergătoare remiterii de datorie”, conform art. 2 alin. (1) pct. 11 din Directivă.
Întreprinzătorii care au obţinut o remitere a datoriilor lor trebuie să beneficieze de cadrele naţionale existente de sprijin în afaceri pentru întreprinzători, inclusiv de acces la informaţii relevante şi actualizate cu privire la aceste cadre, în temeiul art. 20 alin. (3) din Directivă.Cererea de remitere poate fi tratată separat de valorificarea activelor, în cazul în care calea procedurală care conduce la o remitere de datorie implică valorificarea activelor unui întreprinzător, cu condiţia ca cererea să constituie o parte integrantă a căii procedurale care conduce la remitere în temeiul prezentei directive.
Legislaţia statelor membre poate impune ca activitatea comercială, economică, meşteşugărească sau profesională de care se leagă datoriile unui întreprinzător insolvent să înceteze.
- Consolidarea procedurilor referitoare la datoriile profesionale şi personale
În majoritatea cazurilor de insolvenţă, realizarea unei distincţii precise între datoriile pe care întreprinzătorii le angajează în cursul comerţului, afacerii, meseriei sau profesiei lor şi cele pe care le angajează în calitate de consumator este greu de realizat. Mai mult, întreprinzătorii nu ar beneficia în mod eficient de o a doua şansă dacă ar trebui să treacă prin proceduri separate, cu condiţii de acces şi perioade premergătoare remiterii de datorie diferite, pentru a‑şi obţine remiterea de datoriile angajate în calitate de întreprindere şi de celelalte datorii angajate în altă calitate decât cea de întreprindere.
Se recomandă astfel, prin prevederile art. 24 din Directivă, ca datoriile personale şi profesionale care nu pot fi separate în mod rezonabil, de exemplu, atunci când un activ este folosit atât în cursul activităţii profesionale a întreprinzătorului, cât şi în afara acesteia, să fie tratate în cadrul unei proceduri unice. Se admite, de altfel, ca statele membre să trateze toate datoriile unui întreprinzător în cadrul unei proceduri unice, în scopul obţinerii unei remiteri complete de datorie.
În cazul în care datoriile profesionale pot fi separate de cele personale, acestea pot fi tratate în cadrul unor proceduri de insolvenţă diferite, în măsura în care se asigură coordonarea între respectivele proceduri, în scopul obţinerii unei remiteri complete de datorie sau se va putea opta la integrarea în cadrul unei proceduri unice.
În toate legislaţiile moderne, scopul procedurii este de a oferi o salvare a debitorului, atât în beneficiu propriu, cât şi al societăţii[v].
- Accesibilitatea condiţiilor obţinerii remiterii de datorie
Verificarea îndeplinirii de către întreprinzători a condiţiilor impuse pentru a obţine o remitere completă de datorie se realizează de către autorităţile judiciare sau administrative din oficiu sau la cererea unei persoane cu un interes legitim.
În cazul în care remiterea completă de datorie este condiţionată de o rambursare parţială a datoriei de către întreprinzător, obligaţia de rambursare aferentă trebuie să se bazeze pe situaţia specifică a întreprinzătorului şi, în special, să fie proporţională cu venitul şi activele urmăribile sau disponibile ale întreprinzătorului în perioada premergătoare remiterii de datorie, dar să ţină seama şi de interesul echitabil al creditorilor – art. 20 alin. (2) din Directivă.
- posibilitatea includerii consumatorilor în sfera debitorilor eligibili
Deşi în prevederile Directivei nu sunt incluse norme obligatorii referitoare la supraîndatorarea consumatorilor, se recomandă ca statele membre să decidă aplicarea, şi în privinţa acestora, a regulilor referitoare la remiterea de datorie, după cum reiese din prevederile art. 1 alin. (4) din Directivă. De altfel, prin Rezoluţia legislativă[vi] formulată de către Parlamentul European la propunerea de Directivă se recomandă includerea consumatorilor în categoria beneficiarilor procedurilor de remitere de datorie. În motivarea acestei poziţii, se arată că supraîndatorarea consumatorilor este un motiv de mare preocupare economică şi socială şi este strâns legată de reducerea excedentului de datorie.
În acelaşi timp, se recunoaşte statelor membre posibilitatea de a limita aplicarea procedurilor care conduc la remiterea datoriei angajate de întreprinzători insolvenţi doar la persoanele juridice.
În cazul în care legislaţia naţională le permite întreprinzătorilor să îşi continue activitatea pe cont propriu în cursul procedurilor de insolvenţă, în cazul în care activitatea continuată în acest fel devine insolventă, acei întreprinzători pot face obiectul unor noi proceduri de insolvenţă[vii].
- evaluarea bunei-credinţe a debitorului
În cazul în care întreprinzătorii nu beneficiază de o prezumţie de onestitate şi de bună‑credinţă în conformitate cu dreptul intern, sarcina probei în ceea ce priveşte onestitatea şi buna‑credinţă nu ar trebui să le îngreuneze în mod inutil sau să le împovăreze intrarea în procedură.
Criteriile în raport cu care autorităţile judiciare pot stabili dacă un întreprinzător a fost sau nu onest se recomandă a fi următoarele:
‑ natura şi volumul datoriilor şi data la care aceste datorii au fost angajate;
‑ eforturile depuse de întreprinzător pentru a plăti datoriile şi a îndeplini obligaţii legale, inclusiv cele privind cerinţele publice în materie de licenţe şi de obligaţia de a ţine o contabilitate corectă;
‑ acţiunile întreprinse de întreprinzător pentru a face mai dificile acţiunile creditorilor;
‑ modul de îndeplinire, atunci când există o probabilitate a insolvenţei, a sarcinilor care revin întreprinzătorilor care sunt şi directori ai unei societăţi;
‑ respectarea dreptului Uniunii şi a dreptului intern în domeniul concurenţei şi al muncii.
Procedurile de restructurare şi de descărcare de datorii nu prezintă relevanţă doar la data ajungerii în imposibilitate de plată, ci şi pe parcursul activităţii entităţii în cauză, deoarece conţinutul acesteia va influenţa capacitatea de atragere a investiţiilor necesare finanţării[viii].
- Instituirea unei perioade rezonabile premergătoare remiterii de datorie
Data de la care se va socoti curgerea perioadei premergătoare remiterii de datorie urmează a fi stabilită diferenţiat, în funcţie de felul procedurii, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Directivă:Pentru a se asigura eficienţa remiterii de datorii, durata maximă în cadrul căreia se poate obţine remiterea integrală nu trebuie depăşească 3 ani. Limita trebuie respectată cel puţin cu privire la una dintre procedurile disponibile, în cazul în care, în temeiul dreptului intern, sunt disponibile mai multe proceduri care conduc la remitere, cu condiţia ca acea procedură să ofere o remitere completă de datorie.
- În cazul procedurilor care combină valorificarea activelor cu un plan de rambursare, data de referinţă nu poate fi mai îndepărtată de data de la care planul de rambursare este confirmat de o instanţă sau începe să fie pus în aplicare, de exemplu, începând cu prima tranşă din cadrul planului. Se admite însă ca statele să stabilească drept reper pentru începerea curgerii termenului o dată anterioară, cum ar fi data luării deciziei de deschidere a procedurii.
- În cazul procedurilor care nu includ un plan de rambursare, data de referinţă nu poate fi mai îndepărtată de data de la care o autoritate judiciară sau administrativă ia o decizie privind deschiderea procedurii sau de data stabilirii masei bunurilor care face obiectul insolvenţei.
În scopul calculării duratei perioadei premergătoare remiterii de datorie, statele membre pot prevedea că noţiunea de „deschidere a procedurii” nu include măsuri preliminare, cum ar fi măsuri de menţinere a activităţilor sau de numire a unui practician pentru măsuri preliminare de insolvenţă, cu excepţia cazului în care astfel de măsuri permit valorificarea activelor, inclusiv cedarea şi distribuirea activelor către creditori. Stabilirea masei bunurilor care face obiectul insolvenţei nu implică neapărat luarea unei decizii oficiale sau confirmarea de către o autoritate judiciară sau administrativă, exceptând cazul în care o astfel de decizie este prevăzută de dreptul intern şi ar putea consta în prezentarea inventarului activelor şi pasivelor.
Remiterea completă de datorie sau încetarea decăderilor poate fi acordată şi după o perioadă mai scurtă de 3 ani, cu excepţia cazurilor în care, pentru temeiuri bine definite în lege, se apreciază că această măsură nu este oportună. Astfel de derogări ar trebui să fie instituite în cazurile în care debitorul nu este onest sau a acţionat cu rea‑credinţă.
- Efectul automat al remiterii de datorie
Ştergerea datoriilor întreprinzătorilor insolvenţi se produce automat după expirarea perioadei premergătoare remiterii. Remiterea datoriilor se va produce de drept, fără a fi nevoie ca debitorul să se solicite unei autorităţi judiciare sau administrative deschiderea unei proceduri suplimentare, după cum prevede art. 21 alin. (2) din Directivă.
În cazul în care în sarcina debitorului fuseseră instituite anumite obligaţii, remiterea va fi condiţionată de respectarea acestora. În vederea verificării îndeplinirii acestei obligaţii, se va putea stabili o reglementare care să permită autorităţii judiciare sau administrative să exercite acest control.
Efectul remiterii de datorie nu împiedică urmărirea bunurilor din masa insolvenţei în cadrul unei alte proceduri de insolvenţă, în măsura în care această posibilitate este permisă de legislaţia naţională. Astfel, remiterea completă de datorie nu împiedică continuarea unei proceduri de insolvenţă care implică valorificarea şi distribuirea activelor unui întreprinzător care făceau parte din masa bunurilor întreprinzătorului respectiv care face obiectul insolvenţei la data expirării perioadei premergătoare remiteri, conform art. 21 alin. (3) din Directivă.
- Încetarea de drept a decăderilor şi interdicţiilor
Sfârşitul perioadei premergătoare remiterii de datorie determină şi încetarea efectelor oricăror decăderi din dreptul de a demara sau de a exercita o activitate comercială, economică, meşteşugărească sau profesională exclusiv pe motivul că întreprinzătorul este insolvent. Expirarea perioadei premergătoare a remiterii marchează limita maximă până la care decăderile pot produce efecte, însă încetarea acestora poate fi stabilită şi la o dată anterioară.
Încetarea decăderilor la sfârşitul perioadei se produce automat, fără a fi nevoie să i se solicite unei autorităţi judiciare sau administrative să deschidă o procedură suplimentară, după cum rezultă din prevederile art. 21 alin. (2) din Directivă.
În cazul în care, ca urmare a unei decăderi, autorizaţia sau licenţa unui întreprinzător pentru desfăşurarea unei anumite activităţi meşteşugăreşti, economice, comerciale sau profesionale a fost refuzată sau revocată, obţinerea unei noi autorizaţii sau licenţe după expirarea decăderii poate fi condiţionată de depunerea unei noi cereri de către debitor.
O autoritate dintr‑un stat membru poate lua în considerare, chiar şi după expirarea termenului de decădere, faptul că întreprinzătorul insolvent a obţinut o remitere de datorie, în cazul în care adoptă o decizie cu privire la o activitate supravegheată în mod specific.
- Limitarea beneficiului remiterii de datorie în temeiul unor derogări legale
- Limitările instituite prin intermediul derogărilor generale pot consta în oricare dintre măsurile considerate oportune: refuzul sau restricţionarea accesului la remiterea de datorie; revocarea beneficiul remiterii; stabilirea unor termene mai lungi pentru obţinerea remiterii complete de datorie sau termene de decădere mai lungi.
Cauzele instituirii unei limitări derogatorii a beneficiului decăderii sunt fie fundamentate pe elemente de ordin subiectiv, anume reaua‑credinţă a întreprinzătorului, fie de ordin obiectiv, materializate în cauze temeinic justificate.
Normele privind sarcina probei pentru funcţionarea remiterii se stabilesc de fiecare stat membru, astfel că întreprinzătorii pot fi ţinuţi să dovedească faptul că îşi respectă obligaţiile.
Astfel, în cazul indicat de art. 23 alin. (1) din Directivă, în care întreprinzătorul insolvent a acţionat în mod necinstit sau cu rea‑credinţă, în temeiul dreptului intern, faţă de creditori sau alte părţi interesate în momentul îndatorării, în timpul procedurii de insolvenţă sau în timpul achitării datoriei, fără a se aduce atingere normelor naţionale privind sarcina probei, se vor putea dispune derogările legale de la prevederile art. 20‑22 din Directivă.
a) întreprinzătorul insolvent a încălcat în mod substanţial obligaţiile prevăzute într‑un plan de rambursare sau orice altă obligaţie legală care vizează protejarea intereselor creditorilor, inclusiv obligaţia de a maximiza randamentele pentru creditori, care ar putea lua forma unei obligaţii generale de a genera venituri sau active;Tot astfel, în cazurile enumerate de art. 23 alin. (2) din Directivă, pentru motive temeinice se pot institui unele derogări de la acordarea beneficiului decăderii, dacă există anumite circumstanţe bine definite şi dacă astfel de derogări sunt justificate în mod corespunzător, cum sunt:
- b) întreprinzătorul insolvent nu a respectat obligaţiile de informare sau de cooperare în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern;
- c) există cereri abuzive de remitere de datorie;
- d) există o cerere succesivă de remitere într‑un anumit termen de la data la care întreprinzătorului insolvent i s‑a acordat o remitere completă de datorie sau i s‑a refuzat o remitere completă de datorie ca urmare a unei încălcări grave a obligaţiilor de informare sau de cooperare;
- e) costul procedurii care conduce la remiterea de datorie nu este acoperit, inclusiv, nu sunt acoperite taxele autorităţilor judiciare şi administrative şi ale practicienilor; sau
- f) este necesar să se garanteze echilibrul dintre drepturile debitorului şi drepturile unuia sau mai multor creditori, de exemplu, în cazul în care creditorul este o persoană fizică care are nevoie de mai multă protecţie decât debitorul, dacă situaţia financiară a debitorului se îmbunătăţeşte în mod semnificativ ca urmare a unor circumstanţe neprevăzute, cum ar fi câştigarea la loterie sau intrarea în posesia unei moşteniri sau a unei donaţii, ceea ce poate atrage revocarea beneficiului decăderii.
- Limitările instituite prin intermediul derogărilor speciale pot consta în măsurile indicate expres de lege, respectiv:
‑ stabilirea unei perioade mai lungi de remitere de datorie, prin derogare de la prevederile art. 21 din Directivă, pentru cazurile enumerate în cuprinsul alin. (3) art. 23 din Directivă, cum sunt:
- a) o autoritate judiciară sau administrativă aprobă sau dispune măsuri pentru a proteja reşedinţa principală a întreprinzătorului insolvent şi, după caz, a familiei acestuia sau activele esenţiale pentru continuarea activităţii comerciale, economice, meşteşugăreşti sau profesionale a întreprinzătorului; sau
- b) reşedinţa principală a întreprinzătorului insolvent şi, după caz, a familiei acestuia nu este valorificată.
‑ excluderea unor categorii specifice de datorii de la remiterea de datorie sau restricţionarea accesului la remiterea de datorie sau stabilirea unei perioade mai lungi premergătoare remiterii de datorie, în cazul în care astfel de excluderi, restricţii sau prelungiri de perioadă sunt justificate în mod corespunzător, cum sunt cazurile enumerate în cuprinsul alin. (4) art. 23 din Directivă şi anume :
- a) datoriile garantate;
- b) datoriile care decurg din sau sunt legate de sancţiuni penale;
- c) datoriile care decurg din răspunderea delictuală;
- d) datoriile aferente obligaţiilor de întreţinere care decurg dintr‑o relaţie de familie, de rudenie, de căsătorie sau de alianţă;
- e) datoriile angajate după solicitarea sau deschiderea procedurii care conduce la remiterea de datorie; şi
- f) datoriile care decurg din obligaţia de a plăti costul procedurii care conduce la remiterea de datorie.
‑ prevederea unor termene de decădere mai lungi sau nedeterminate, prin derogare de la prevederile art. 22 din Directivă, în cazul în care întreprinzătorul insolvent este membru al unei profesii, cum sunt cele enumerate în cuprinsul alin. (5) art. 23 din Directivă, şi anume:
- a) căreia i se aplică norme etice specifice sau norme specifice privind reputaţia sau expertiza, iar întreprinzătorul a încălcat aceste norme; sau
- b) care constă în gestionarea proprietăţii altor persoane.
Primul paragraf se aplică, de asemenea, în cazul în care un întreprinzător insolvent solicită acces la o profesie astfel cum este menţionată la litera (a) sau (b) de la respectivul paragraf.
‑ orice alte interdicţii instituite de normelor de drept intern şi dispuse de către o autoritate judiciară sau administrativă.
- Instituirea unor măsuri de eficientizare a procedurii
Stadiul actual al legislaţiilor naţionale relevă necesitatea menţinerii şi chiar a creşterii transparenţei procedurilor şi previzibilitatea că acestea vor avea consecinţe care sunt favorabile pentru a permite întreprinzătorilor să beneficieze de o a doua şansă.
Relevanţa existenţei unui cadru legislativ eficient în materia insolvenţei o constituie facilitarea aducerii la îndeplinire obiectivului strategic al Comisiei Europene de a stimula investiţiile, locurile de muncă şi creşterea economică[ix].
Statele membre ar trebui să facă în aşa fel încât procedurile în materie remitere de datorie să se poată desfăşura eficient şi cu celeritate. Crearea unor instanţe sau camere specializate sau numirea unor judecători specializaţi în conformitate cu dreptul intern, precum şi concentrarea competenţei judiciare în mâinile unui număr limitat de autorităţi judiciare sau administrative ar fi modalităţi eficace de atingere a obiectivelor de asigurare a securităţii juridice şi a eficacităţii procedurilor. Statele membre nu ar trebui să fie obligate să impună acordarea de prioritate procedurilor de restructurare, insolvenţă şi remitere de datorie în raport cu alte proceduri.
- Concluzii
Directiva stabileşte anumite standarde minime de drept material pe care statele membre trebuie să le atingă, încât, prin actualizarea legislaţiei lor, să corespundă nivelului de eficienţă impus în materia desfăşurării procedurii de insolvenţă. În privinţa procedurilor care conduc la o remitere de datorie pentru întreprinzătorii oneşti, accentul se pune pe eficientizarea acestora, prin intermediul scurtării perioadei premergătoare remiterii de datorie şi a simplificării condiţiilor de acces la această facilitate. O mai mare coerenţă a procedurilor de salvare va face să se mărească la maximum randamentele obţinute de toate tipurile de creditori şi de investitori şi să se încurajeze investiţiile transfrontaliere.
Principiile comune instituite prin Directivă conferă statelor membre flexibilitatea de a le implementa în aşa fel încât să nu fie afectată diversitatea firească a sistemelor juridice naţionale. Sub rezerva respectării directivelor trasate, statele membre au libertatea de a decide completarea dreptului lor intern cu cadre de remitere de datorie cu o altă structură decât cea configurată în cuprinsul Directivei. Este recomandabil ca statele membre să aplice dispoziţiile Directivei referitoare la remiterea de datorie şi în cazul consumatorilor, deşi în cuprinsul său nu sunt incluse norme obligatorii referitoare la supraîndatorarea acestora.
[i] S.M. Miloş, A.D. Diaconescu, Probleme şi dezbateri pe marginea impactului şi a modalităţilor de transpunere a Directivei privind cadrele de restructurare, disponibilă pe https://www.unpir.ro/probleme-si‑dezbateri-pe‑marginea‑impactului‑si‑modalitatilor‑de‑transpunere‑directivei.
[ii] Directiva 1023 din 20 iunie 2019 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 (Directiva privind restructurarea şi insolvenţa) în vigoare de la 16 iulie 2019, publicată în JOUE L 172 din 26 iunie 2019, pp. 18‑55.
[iii] L.‑C. Gavrilescu, Obiectivele stabilite şi măsurile propuse de Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă, în Revista de Insolvenţă Phoenix nr. 4/2019 (nr. 70), indexată în B.D.I. CEEOL, HeinOnline, pp. 18‑24, disponibilă pe https://www.universulju ridic.ro/obiectivele‑stabilite‑si‑masurile‑propuse‑de‑directiva‑ue‑2019‑1023‑privind‑cadrele‑de‑restructurare‑preventiva/.
[iv] C. Mihăilescu, Noi modificări legislative aşteptate în materia procedurilor de pre‑insolvenţă şi de insolvenţă, 18 septembrie 2019, disponibilă pe https://legestart.ro/noi‑modificari-legis lative‑asteptate-materia‑procedurilor‑de‑pre‑insolventa‑si‑de‑insolventa/.
[v] J. Spooner, Fresh Start or Stalemate? European Consumer Insolvency Law Reform and the Politics of Household Debt, în European Review of Private Law, vol. 3, nr. 21/2013, pp. 747–794, disponibil pe http://www.kluwerlawonline.com/toc.php?pubcode=erpl.
[vi] Rezoluţia legislativă a Parlamentului European din 28 martie 2019 referitoare la propunerea de directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind cadrele de restructurare preventivă, a doua şansă şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei 2012/30/UE (COM(2016)0723 – C8‑0475/2016 – 2016/0359(COD).
[vii] L.‑C. Gavrilescu, O analiză a conformităţii legii române a insolvenţei personale cu recomandările Comisiei europene sub aspectul reglementării eliberării de datorii a debitorului, în RRDA nr. 7/2015, indexată în B.D.I. EBSCO, Pro Quest, HeinOnline, pp. 13‑25.
[viii] L. Bercea, Insolvenţa consumatorilor ca instrument de înlăturare a supraîndatorării, în R. Bufan, L. Bercea (coord.), „Dreptul insolvenţei şi instabilitatea economică”, cuprinde lucrările secţiunii omonime a Conferinţei Bienale organizată de Facultatea de Drept a Universităţii de Vest din Timişoara, 12‑13 octombrie 2012, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2013, pp. 33‑49.
[ix] J. Niemi, Consumer Insolvency in the European Legal Context,
în J Consum Policy nr. 35/2012, pp. 443-459, disponibil pe link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs10603-012-9215-8.pdf.